سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 14555
کل یادداشتها ها : 17
خبر مایه


راهنمای خرید پرینتر

راهنمای خرید پرینتر

انواع پرینترها:

 

  • پرینترهای ضربه‌ای:
  1. پرینتر سوزنی
  2. پرینتر حروفی (آفتاب‌گردان)
  • پرینترهای غیرضربه‌ای:
  1. پرینتر جوهرافشان
  2. پرینتر حرارتی
  3. پرینتر لیزری

در خرید یک پرینتر، نوع، حجم کار و هزینه‌ی تخصیص داده شده برای این امر را در نظر گرفته و پس از مقایسه و ارزیابی، با برقراری توازن بین عوامل زیر، مناسب‌ترین پرینتر را انتخاب کنید:

  1. سرعت پرینتر
  2. کیفیت پرینتر
  3. دقت پرینتر
  4. قیمت پرینتر و قیمت چاپ برای هر صفحه
  5. امکانات پرینتر
  6. چاپ عکس
  7. وجود خدمات مناسب برند محصول

تاکید ما در این مقاله بر روی پرینترهای جوهرافشان و لیزری به خاطر کاربرد بیشترشان می‌باشد.

 

سوالاتی که ابتدا باید در مورد پرینتر مورد نظرتان بپرسید:

  • این پرینتر به ازای مصرف یک کارتریج چند صفحه پرینت می‌دهد؟

توجه داشته باشید که اگر گفته شود یا در راهنمای خود پرینترها هم نوشته شده باشد که این پرینتر با مصرف هر کارتریج مثلا 1000 صفحه پرینت می‌دهد، این حرف در تمامی چاپگرها به معنی 5 درصد از کلِ یک صفحه است. استاندارد محاسبه‌ در این مورد 5 درصد از یک صفحه‌ی A4 است(5درصدِ صفحه به صورت کاملاً پُر) لذا مراقب باشید که در برآوردهای میزان پرینتِ احتیاجی خود در هنگام انتخاب پرینتر اشتباه نکنید.

  • آیا کارتریج آن قابل شارژ است یا نه؟
  • قیمت کارتریج اصل و نیز کارتریج غیر اورجینال با کیفیت  آن چند است؟

برآورد کنید که ماهانه حدوداً چند صفحه پرینت خواهید گرفت، فرض کنیم که ماهانه بین 50 الی 100 برگ پرینت خواهید داشت، در چنین حالتی بهتر است که از پرینترهای استفاده کنید که برای تعداد برگ کمتر طراحی شده است تا هزینه کمتری بپردازید .

تمامی کارتریج های چاپگر های لیزری قابل شارژ هستند اما قیمت قطعات و تونر شارژ کارتریج مارک های مختلف با هم تفاوت دارند. در اکثر موارد کارتریج های جوهر افشان  جدید یا شارژ نمیشوند یا شارژ آن مهارت زیاد مطلبد. چاپگرهای حرارتی نه کارتریج دارند نه نیازی به شارژ.

قیمت کارتریج بسیار مهم است چون برای همیشه نمیشود یک کارتریج را شارژ کرد.می توانید مدل کارتریج سازگار با پرینتر رو ازمشخصات فنی  آن  پیدا کرده و قیمت اورجینال و غیر اورجینال آن را جستجو و پیدا کنید.

کدام پرینتر برای شما مناسب است؟

  • پرینتر سوزنی: این نوع از پرینتر مناسب صدور انواع خاصی از دفترچه‌ ها شبیه به دفترچه‌های تامین اجتماعی و یا فاکتورهایی خاص می‌باشد و در صورت نیاز به این‌گونه پرینتر، مقایسه‌ی موردی بین مارک‌های موجود و انتخاب مناسب‌ترین آن با شرایط شما، طریقه‌ی انتخاب است.
  • پرینترحرارتی: احتیاج به نوع خاصی از کاغذ دارد که معمولاً نگهداری آن‌ دشوار است.
  • پرینترهای جوهر افشان: این پرینترها با دو نوع سیستم مجزای حرارتی یا لرزشی کار می‌کنند.

مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان: قیمت آن‌ها معمولاً حتی از یک پرینتر لیزری سیاه‌و‌سفید هم ارزان‌تر است اما کارتریج مصرفی آن‌ها چندان ارزان نیست- کیفیت چاپ عکس آن‌ها عالی است- از کندترین پرینترهای لیزری هم کندتر هستند ولی قادرند نیازهای خانگی را به خوبی تامین کنند.

راهنمای خرید پرینتر

ظرفیت سینی کاغذ این پرینترها کم است- هزینه‌ی چاپ یک صفحه در پرینتر جوهرافشان گران‌تر از چاپ همان یک صفحه در پرینتر لیزری است- کیفیت چاپ به جنس کاغذ مصرفی نیز بستگی دارد، مثلاً برای چاپ بر روی پاکت نامه و موارد مشابه زیاد مناسب نیستند- در این نوع پرینتر معمولا با رسیدن رطوبت به جوهرِ روی کاغذ، تصویرخراب می‌شود.

دقت چاپ معمولی این پرینتر 2400 در 1200 نقطه در اینچ (dpi)است و در مدل‌های بعدی به 4800 در 1200 هم رسیده است. (در حال افزایش سریع توسط سازندگان است)

میزان حافظه‌ی این چاپگرها به هم نزدیک است و دارای حداقل حافطه (بافر) هستند. امکان اتصال به شبکه و مزیت “سینی اختیاری” برای افزایش تعداد کاغذ در تعداد کم‌تری از آن‌ها وجود دارد. برای چاپ عکس معمولا با یک پورت اختصاصی USB به دوربین دیجیتالی متصل می‌شوند. امکان چاپ عکس با قابلیت بسیار بالا را دارند.

پرینتر لیزری: سرعت، دقت و مقرون‌ به صرفه بودن در تعداد پرینت زیاد از خصوصیات این پرینتر است. سرعت این پرینترها و امکانات جانبی آن از پرینترهای جوهرافشان بیشتر است و قیمتشان نیز گران‌تر می‌باشد اما پودر مصرفی آن‌ها (تونر) چندان گران نیست. تونر نوعی پودر الکتریکی شارژ شده متشکل از رنگ‌دانه و پلاستیک می‌باشد. توجه داشته باشید که تعداد صفحات قابل چاپ در یک دقیقه، به عنوان سرعت چاپ محسوب می شود این سرعت چاپ مربوط به متن های ساده و حالت پیش نویس است و لذا در عمل و در متن‌های پیچیده‌تر، تمامی پرینترها سرعت کمتری از آن‌ چه که در دفترچه‌ی راهنمایشان نوشته شده دارند.

راهنمای خرید پرینتر

پرینتر لیزریِ تک رنگ و یا رنگی، متن و نمودارها و تصاویر گرافیکی دو بعدی را با کیفیت و سرعت بالا چاپ می کند اما کیفیت عکس های چاپ شده توسط این پرینتر به پای پرینتر جوهر افشان نمی‌رسد. در چاپ بر روی کاغذهای گلاسه، کیفیت چاپ لیزری به مراتب از چاپ بر روی کاغذ عادی بهتر می‌شود. دقت چاپ در پرینتر لیزری تک رنگ معمولا بین 600 در 600 یا 1200 در 1200 نقطه در اینچ است. در پرینتر لیزری رنگی این رقم معمولاً 2400 در 2400 می‌باشد. توضیح این نکته ضروری است که این ارقام با پیشرقت مدل پرینترها به سرعت در حال تغییر است. چاپگر لیزری امکانات جانبیِ بیشتری نسبت به چاپگر جوهرافشان دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به امکان افزودن “سینی اختیاری” تا 5000 برگ و حافظه‌ی بسیار بیشتر آن برای چاپ هم‌زمان چندین صفحه اشاره کرد.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ